Přejít na: Obsah | Levý blok | Konec stránky

Exponát týdne: Glazované porcelánové figurky čtyř ročních dob - alegorie podzimu (mobiliární fond kláštera Plasy)

29.9 - 6.10.2013 | sdělení, informace | okres Plzeň-sever | Plasy - klášter
exp130928-plasy-alegorie-podzim 66x120
Původní model figurek čtyř ročních období určených k servírování koření královské porcelánky byl vyroben pro jídelní servis pro Nový palác Fridricha Velkého v Postdamu roku 1765 modelérem Friedrichem Elliasem Meyerem (1723-1785).

Dvě a půl století modrého žezla

Kobaltově modrá podglazurní značka žezla se již 250 let objevuje na výrobcích z berlínské královské porcelánky (Königliche Porzellan-Manufaktur, Berlin, „KPM“). Zahájení výroby v režii panovníka Fridricha II. Pruského v roce 1763 nebylo ani brzské (porcelánka v Míšni založena roku 1710) ani pozdní (porcelánka v Horním Slavkově založena roku 1792). O výrobu porcelánu v Berlíně se pokoušeli dva podnikatelé v polovině 18. století celých 12 let, ale až královské vzplanutí vášně pro bílé zlato, jak sám Fridrich II. porcelán nazýval, dalo fabričce skutečný podnět k prosperitě. Ačkoliv se s úsměvem uvádělo, že to byl právě panovník, kdo je jejím největším zákazníkem, a četné křehké reprezentační dary o tom skutečně svědčí, byl to právě tradiční přístup ve smyslu slohovém a precinost z pohledu technologického, které vybudovaly dobré jméno tomuto dodnes produkujícímu závodu.Přesto, že porcelánové figurky nebyly v Berlíně nejdůležitějším artiklem, jejich velká obliba v době rokoka nedovolila ani v následujících dekádách tento druh mezi výrobky dekorativního umění opominout.

Bíle glazovaná porcelánová figurka z mobiliárního fondu Plasy (inv. č. PY 39) zpodobňuje muže v romantickém oděvu druhého rokoka v mírném náklonu těla dopředu, jak opřen o jedno koleno ukládá hrozen do proutěného koše před sebou. Mužská postava v kabátci s francouzskými manžetami, krátkých kalhotách nad kolena s punčochami, střevíci s mašlí s přizvednutým loktem evokuje více taneční figuru než práci s vinnými hrozny. Stejně jako zástěra uchycená za cíp v pase, spíše dokreslují zdatnost zpracování porcelánové hmoty než vlastní symboliku postavy reprezentující podzim. Scéna se odehrává na trojbokém podstavci, jehož oblouky ve spodní hraně zdobí plastické voluty akantových listů dále rozpracované v celé ploše stylizovaného soklu. Pravá ruka tohoto „pracujícího elegantního tanečníka“ je uražena, dle analogie zůstala prázdná v dokončeném tanečním rozmachu. Značení výrobce je provedeno podglazurní modří při zadní straně reversu soklu. Otisk symbolu modrého žezla odkazuje ke 3. čtvrtině 19. století, v tomto provedení bylo značení užíváno zhruba do 30. let 20. století. Figurka patří do souboru znázorňující čtyři roční období, ve fondu jsou zastoupeny „léto“ (inv. č. PY 37 a 38) a „podzim“ (inv. č. PY 39 a 40) a to hned dvakrát.

Sošky v souboru jsou motivicky zkomponovány s košíkem či jinou v poměru k figurce rozměrnější nádobou (obdobně soudek, nůše), lze tedy jejich funkci vedle dekorativní rozšířit i na servírovací. Bílé porcelánové sošky si snadno představíme na prostřené tabuli, kde tvoří celé kompozice postav nesoucích či sklánějících se nad drobným občerstvením, dochucovadly či jen květinovou výzdobou. Daleko širší symboliku postaviček určených k dekorování honosných tabulí v promyšlených a složitých tématických celcích nastiňuje kurátorka Andrea Husseiniová v krátké ochutnávce z letošní výstavy v Moravské galerii v Brně (Prostřeno barokem, leden-červenec 2013). Obliba nástolců je ta tam, ale upravené stoly a vůbec stolničení jsou součástí i drobných společenských oslav dodnes.

Porcelánová soška na koření symbolizující podzim patří k původnímu mobiliáři plaského panství z doby vlastnicví sídla Metternichy. Otázkou zůstává zda byly sošky využívány také dle aktuálního ročního období a pak odráží dobu, kdy Metternichové do Plas přijížděli nejčastěji (v létě a na podzimní hony) nebo zda zbylé figurky během let zůstaly na jiném z rodinných sídel či prostě dosloužily. Vzhledem k zmiňované módě reprezentačních darů z „bílého zlata“ můžeme lehce fabulovat o cestách figurky mezi soubor několika obdobných žánrových rokokových postav v majetku státníků jakými byl i Richard Metternich (1829-1895) syn slavného kancléře. Jeho politická kariéra právě v druhé polovině 60. let mířila k jasnému konci v kontextu Prusko-rakouské války v níž se nepodařilo Napoleonovi III. hrát roli arbitra. Richard jako rakouský velvyslanec opouštěl Paříž v předvečer Prusko-francouzské války (1870-71), aby se dočasně uchýlil do Plas. Figurka není vedena v inventáři plaského mobiliáře z roku 1888, lze tedy předpokládat, že cestovala se svými majiteli nebo byla mezi stálé vybavení zařazena až po roce 1896, kdy byl inventář aktualizován.

Co přesně znamená tradice pro berlínskou značku a jak s ní pracovat se snadno přesvědčíme na jejich internetových stránkách. Model zůstává v nabídce s malými obměnami až dodnes, podobně jako některé z modelových řad servírovacího porcelánu (např. Kurland v původním návrhu z roku 1790). Pro letošní výročí 250 let připravila KPM limitovanou serii různých předmětů provedených a zdobených v duchu remeniscence významných slohových období v celé éře „porcelánové“ vlády modrého žezla na stolech celé Evropy.

Literatura a zdroje:

Text a foto: Stanislava Brejchová

Více o Exponátech týdne na webu NPÚ.



Metadata ke zprávě

Vloženo
29.9.2013 00:26
Vložil
NPÚ, generální ředitelství
pořadatelé
Témata
odborná sdělení, umělecké řemeslo
číslo
12965
Galerie obrázků

Bíle glazovaná porcelánová figurka z mobiliárního fondu Plasy (inv. č. PY 39)

Možnosti řazení

Celkový pohled

Značka výrobce

Novinka na mapě
Vyhledání cesty
Diskuse o novince

Příspěvky v diskusi

Počet příspěvků: 0

Možnosti řazení
Seřadit vzestupně
Přidat nový příspěvek
obnovit